Augustus 2012

Onze Ford 1937 staat weer op eigen benen!!!
In maart van dit jaar hebben wij MOTOR 5 (2) ontdaan van de wielen en op “blokken” gezet. Dit moest gebeuren om de remmen, wiellagers enzovoort te kunnen controleren en eventueel te kunnen demonteren voor reparaties. Daarnaast moesten de wielen gezandstraald worden, van poedercoating voorzien worden en op kleur gespoten worden bij onze sponsor Van den Berg autoschade in Vlissingen (kijk eens op link www.vandenbergautoschade.nl ). De banden waren flink uitgedroogd en het was niet verantwoord om deze weer terug te monteren. Wij zijn op zoek gegaan naar klassieke banden die bij ons type Ford horen. Gelukkig waren dezelfde soort banden nog te leveren. We zoeken nog naar nieuwe wielnaaf doppen.

Inmiddels zijn de wielen prachtig gespoten in een klassieke rode brandweerkleur (RAL 3003) met een zilveren bies, voorzien van splinternieuwe banden en door collega Stefan de Bruine weer terug gemonteerd. De Ford 1937 staat weer op “eigen benen”!

Aan het motorgedeelte is door André van Eenennaam keihard gewerkt; nieuwe bougies, condensator, bougiedoppen, de koelwaterpompen zijn vervangen door nieuwe exemplaren uit de USA, de carburateur wordt gereviseerd, de V Snaar is vernieuwd en ook de brandstofpomp (ook uit de USA) is vernieuwd. De ontstekingsunit is voorzien van nieuwe onderdelen en opnieuw op tijd gezet. Collega Fred Winkel heeft geholpen om het koelsysteem weer op te knappen. Nieuwe slangen zijn gemonteerd en de radiateur zier er weer als nieuw uit.

De originele benzinetank is geïnspecteerd en tegen alle verwachtingen in ziet deze er inwendig nog prima uit. Een meevaller dus!

Nu alles nog op de motor terug monteren en dan het spannende moment: opnieuw starten! Dit moet gebeuren voor 10 augustus, want zoals eerder gemeld, willen wij op 10 augustus zelfstandig naar Rescue Vlissingen rijden.

Veel dank aan André van Eenennaam, Stefan de Bruine, Fred Winkel en collega’s van TLR en de vrijwillige brandweer die op welke manier dan ook hun steentje bijdragen aan dit mooie project. Hulp is altijd welkom en als je steeds enthousiaster wordt dan kan je jezelf via secretaris Sjaak Vermeulen bij de hulptroepen aanmelden.

Na de zomer gaan wij verder met de technische installatie (o.a. elektrisch gedeelte) en met de carrosserie.

Vorige keer hebben wij gemeld dat de Motor 5 weer op eigen benen stond en dat wij ons best gingen doen om de auto weer gereed te maken, zodat deze zelf naar het evenement Rescue Vlissingen 2012 kan rijden. Na nog wat extra uren noeste arbeid is het gelukt! Zaterdagmorgen 04 augustus waren wij zover. Ons Fordje kan op 10 augustus zelfstandig naar Rescue Vlissingen rijden. Weer een doelstelling behaald! Vanaf september gaan wij weer verder met de werkzaamheden. Er moet nog e.e.a. afgesteld worden aan ontsteking en kleppen en de koppeling verdient nog wat extra aandacht. Daarna de cosmetische kant van het geheel, namelijk het motorcompartiment netjes maken en de carrosserie ontdoen van vele lagen verf en weer voorzien van nieuwe lak.

Eindelijk………het was zover, zelf rijdend naar Rescue Vlissingen 2012. Een heel mooi moment voor de stichting Brandweerford 1937. De collega oldtimers van de stichting Magirus 1931 uit Middelburg kwamen naar de kazerne Olympiaweg in Vlissingen gereden, om samen met de Ford 1937 naar de Vlissingse Boulevard te rijden. Een prachtig gebaar van onze zusterstichting en een prachtig zicht om deze drie oldtimers bij elkaar te zien. Een mooi stukje geschiedenis bij elkaar 1931, 1937 en 1958. De rit naar de Boulevard ging redelijk goed voor de Ford. Er moet nog wel het een en ander afgesteld worden, klapje hier en klapje daar tijdens het rijden en een warme motor bij aankomst. Er bleek een flinke luchtbel in het koelsysteem te zitten en er kon “slechts” 8 liter water bij na aankomst op de Boulevard. Rescue was een prima evenement voor onze oude auto. Zie ook het Rescue hoofdstukje. De terugreis werd met passagiers gedaan, bijna de hele familie Ingenhoest zat aan boord en ze genoten zichtbaar van de rit. ’s avonds om 19.00 uur stond ht ouweje weer op zijn plek in de kazerne Olympiaweg. Foto’s volgen nog.

Nog even checken bij de Ford door Sjaak. Toch nog wat lekkage in het koelsysteem. gelukkig stonden er emmers en een lekbak onder. Er is dus nog wel wat werk om alles goed dicht te krijgen. het koelsysteem dat naar de pomp loopt ( extra koeling tijdens stationair pompbedrijf) heeft ook nog extra aandacht nodig. Komt wel goed zullen we maar zeggen. Na de zomervakanties, zo rond half september, verhuist de auto naar de Stromenweg Middelburg. Daar hebben wij de werkplaats bij de hand en moeten wij ook aan de carrosserie gaan beginnen. De volgende grote klus, Nog veel geld nodig………….wij hopen maar op een suikeroompje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *